Cyber is hét risico van de KMO vandaag

Hacking fel onderschat als risico

Belgische bedrijven vaak slachtoffer

Hiscox is een gespecialiseerde verzekeraar. Ook KMO-Assur werkt met hen samen omwille van hun prima cyberpolissen.
Uit een internationale studie blijkt nu dat Belgische bedrijven een favoriet doelwit zijn voor hackers.
In 2019 werd maar liefst 49% van de Belgische bedrijven aangevallen. Niet dat elke aanval succesvol was, maar het cijfer doet toch duizelen.

Niet elke aanval haalt het nieuws

Iedereen kent de voorbeelden van Picanol en Asco waar deze bedrijven wekenlang platliggen omwille van dergelijke cyberaanval.
Maar het is niet omdat de aanval niet in het nieuws komt, dat deze niet gebeuren. Zou jij er mee naar de pers stappen?

Vooral ook de kleine KMO slachtoffer

Een tweede belangrijke misvatting is dat het enkel de grote bedrijven overkomt.
De aanvallen zijn zelden doelgericht. Men scant gewoon naar de bedrijven bij wie er een lek zit in de beveiliging, en deze hebben prijs.
In vele gevallen gaat het om KMO’s met minder dan 10 werknemers.

De gemiddelde kost van een cyberaanval is 54.700 euro

Dit bedrag doet toch duizelen.

Elke KMO zou terdege moeten investeren in adequate beveiliging, en daarbij ook best een goede cyberpolis afsluiten. Tenzij je de computer enkel gebruikt om je factuurtjes te maken, en dan nog…