KMO-ASSUR is gehouden tot het naleven van de “AssurMiFID-gedragsregels” en deelt u in dit verband volgende informatie mee:
1. Aangeboden producten en diensten
1.1. Informatie over begrip verzekeringsbemiddeling
KMO-ASSUR biedt diensten van verzekeringsbemiddeling aan, dwz. de werkzaamheden die bestaan in het adviseren over verzekeringsovereenkomsten, het aanbieden, het voorstellen, het verrichten van voorbereidend werk tot het sluiten van verzekeringsovereenkomsten of het sluiten van verzekeringsovereenkomsten, dan wel in het assisteren bij het beheer en de uitvoering ervan”
1.2. Nummers van de takken en de titulatuur
- 1: Ongevallen;
- 2: Ziekte;
- 3: Voertuigcasco met uitzondering van rollend spoorwegmaterieel;
- 4: Casco rollend spoorwegmaterieel;
- 5: Luchtvaartuigcasco;
- 6: Casco zee- en binnenschepen;
- 7: Vervoerde goederen met inbegrip van koopwaren, bagage en alle andere goederen;
- 8: Brand en natuurevenementen;
- 9: Andere schade aan goederen;
- 10: BA motorrijtuigen;
- 11: BA luchtvaartuigen;
- 12: BA zee- en binnenschepen;
- 13: Algemene BA;
- 14: krediet;
- 15: Borgtocht;
- 16: Diverse geldelijke verliezen;
- 17: Rechtsbijstand;
- 18: Hulpverlening;
- 21: Levensverzekeringen, niet verbonden met beleggingsfondsen, met uitzondering van bruidsschat- en geboorteverzekeringen;
- 22: Bruidsschat- en geboorteverzekeringen, niet verbonden met beleggingsfondsen;
- 23: Levens- bruidsschat- en geboorteverzekeringen in verband met beleggingsfondsen;
- 26: Kapitalisatieverrichtingen;
- 27: Beheer van collectieve pensioenfondsen.
1.3. Polisvoorwaarden
De bijzondere voorwaarden en infofiches maken wij u steeds persoonlijk over, de algemene voorwaarden kan u steeds terugvinden op de website van de desbetreffende verzekeringsmaatschappij, mocht u deze niet terugvinden kan u ze steeds vragen via ons kantoor.
2. Informatie over het belangenconflictenbeleid
De AssurMiFID-gedragsregels leggen op dat KMO-ASSUR een schriftelijk beleid heeft opgesteld voor het beheer van belangenconflicten.
Dit beleid werd uitgewerkt en is erop gericht dat :
- KMO-ASSUR geen financieel gewin kan behalen of geen financieel verlies kan vermijden ten koste van de cliënt.
- KMO-ASSUR bij het resultaat van verzekeringsbemiddeling of een namens de klant uitgevoerde transactie, geen ander belang mag hebben dan de cliënt.
- KMO-ASSUR geen financiële drijfveer heeft om het belang van een andere cliënt of groep van cliënten te laten primeren op dat van de cliënt in kwestie.
- KMO-ASSUR acties neemt indien de cliënt eenzelfde activiteit uitoefent als KMO-ASSUR.
- KMO-ASSUR zich op een loyale, billijke een professionele wijze zal inzetten voor de belangen van de cliënt en zich niet zal laten leiden door voordelen die kunnen worden ontvangen door andere instanties dan de cliënt, meer bepaald door verzekeringsmaatschappijen. Deze voordelen kunnen geld zijn, goederen of diensten.
- KMO-ASSUR blijft permanent op de hoogte en er worden regelmatig bijscholingen gevolgd zodat de best mogelijke verzekeringsoplossing aan cliënten kan worden aangeboden.
- KMO-ASSUR behoudt zich het recht voor om bij een belangenconflict tussen KMO-ASSUR, één of meerdere cliënten of met een verzekeringsmaatschappij, de gevraagde dienstverlening te weigeren met het uitsluitende doel de bescherming van de belangen van de cliënt.
- KMO-ASSUR ziet erop toe dat alle informatie die u van ons ontvangt correct, duidelijk en niet misleidend is.
3. Adviesvrijheid
KMO-ASSUR heeft geen enkele financiële binding en juridische binding met verzekeringsmaatschappijen, banken of andere financiële instellingen. Wij vinden dit een belangrijke voorwaarde om u een objectief advies te kunnen geven.
4. Geen zeggenschap
Wij zijn een volledig zelfstandige onderneming. Geen enkele bank, verzekeraar of andere aanbieder van financiële producten heeft een stemrecht of een aandeel in ons kapitaal
5. Vergoeding
Voor onze diensten van verzekeringsbemiddeling ontvangen wij in beginsel een vergoeding van de verzekeringsonderneming, die deel uitmaakt van de premie die u als klant betaalt. Daarnaast is een vergoeding mogelijk die verbonden is aan de verzekeringsportefeuille van ons kantoor bij de betreffende verzekeringsonderneming of voor bijkomende taken ingevuld door ons kantoor. In bijna alle gevallen is dit toereikend voor de kosten die wij maken (verplaatsings-, informatica-, kantoor-, personeelskosten, drukwerk,…).
Indien er consultancy opdrachten gebeuren wordt er voorafgaandelijk voor onze diensten een vergoeding afgesproken die u als cliënt verschuldigd bent. Hiervoor zullen wij met u een overeenkomst opstellen. Hierin staan onze taken beschreven die wij voor u uitvoeren evenals de vaste en/of variabele vergoeding die wij hiervoor vragen. Een combinatie van vergoeding van u als klant alsook van de verzekeringsonderneming is mogelijk. Voor meer informatie kan u ons steeds contacteren.
(*)wet van 30 juli 2013 tot versterking van de bescherming van de afnemers van financiële producten en diensten alsook van de bevoegdheden van de FSMA en diverse bepalingen alsook het KB van 21 februari 2014 over de regels voor de toepassing van de artikelen 27 tot 28bis van de wet van 2 augustus 2002 betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten op de verzekeringssector en KB van 21 februari 2014 inzake de krachtens de wet vastgestelde gedragsregels en regels over het beheer van belangenconflicten, wat de verzekeringssector betreft.