Verzekeringen is een kost
Daar ben ik het mee eens. Verzekeringen kosten geld.
En wanneer leer je de waarde van een verzekering kennen? Enkel maar bij een schadegeval zal blijken of je een goede verzekering had.
Dit is voor ons de grootste bekommernis. Alle mogelijke schadescenario’s op voorhand doornemen, en nagaan of de aangeboden verzekering dan tussenkomt.
Preventie loont op langere termijn
In bedrijfsverzekeringen moet je soms oog hebben voor de iets langere termijn.
Preventie-inspanningen leveren altijd resultaat, maar het is maar na een volgehouden inspanning van enkele jaren dat deze ook kunnen verzilverd worden in een onderhandeling over de verzekeringspremie.
Verzekeringsmaatschappijen gaan vandaag minder dan voorheen voort op een plan, een belofte van betere resultaten. Enkel de cijfers tellen.
Moeilijk te verzekeren risico’s
Er zijn ook moeilijk te verzekeren risico’s. Maatschappijen staan hier al zeker niet in de rij om deze klanten te verzekeren.
Er zijn ook sectoren die negatief worden gepercipieerd door de verzekeringsmarkt, zoals busvervoer, taxivervoer of arbeidsongevallen in de uitzendsector.
Eigenlijk mag je in sommige gevallen al blij zijn dat je een verzekering hebt.
Uiteen trekken van je dossier
We zijn om meerdere redenen voorstander om een verzekeringsdossier in zijn geheel bij één maatschappij te laten.
1. Je krijgt vaak een bonus bij goede statistiek indien je geen of weinig schade hebt
2. Soms is er discussie bij schade, en dan helpt het voor ons indien je “totaalklant” bent bij de maatschappij
3. Moeilijk te verzekeren risico’s kunnen wel geplaatst worden indien naast dit kaf ook het koren aan de verzekeraar wordt aangeboden
Strategisch aanpak
We leggen al deze zaken voor aan onze klanten, en we kijken strategisch vooruit.
- Wanneer doen we opnieuw een marktstudie in functie van goede statistieken?
- Hoe gaan we om met het moeilijk te verzekeren risico?
- Welk preventieplan zetten we samen op?
Kiezen voor de korte termijn
Dit jaar hadden we een klant die op korte termijn koos voor een betere premie voor de graantjes in zijn dossier. Het kaf blijft zitten bij een andere maatschappij.
Niet slim, want we zijn overtuigd dat hij op langere termijn hier dubbel en dik voor zal boeten.
De korte termijn strategie van besparing zal zich wreken op lange termijn. Onze klant mag uiteraard kiezen, en voor één keer hoop ik dat zal blijken dat we ongelijk hebben.