Wanneer ben ik aansprakelijk bij een ongeval van een klant in mijn winkel?

Aansprakelijkheid voor ongevallen van klanten

Het gebeurt relatief vaak. De klant komt klagen dat hij schade heeft opgelopen in je winkel. Hij is gevallen. Of hij heeft zijn hemd gescheurd aan het rek.

Hoe reageer je dan best?

De klant valt in je winkel

Een klant is uitgegleden in de winkel en op de grond gevallen. Nu komt hij langs met een doktersbriefje. Wat moet ik nu doen?

Aansprakelijk of niet?

Aansprakelijkheid hangt altijd samen met een fout. Was er iets waardoor deze val kon gebeuren? Was de vloer net gekuist en was er geen signalisatie? Was er geen vloermat aanwezig?

Het blijft uiteraard een klant

Je kan de klant niet zomaar afwimpelen door te zeggen dat er geen fout was. Het best wordt dit commercieel ingekleed en doe je de aangifte aan KMO-ASSUR. We nemen het dan van je over. Het kan aangegeven worden aan de aansprakelijkheidsverzekering of rechtsbijstandsverzekering.

Het resultaat is ofwel een vergoeding ofwel een objectief standpunt over je aansprakelijkheid.

Stel dat je “officieel” niet aansprakelijk bent, dan kan je nog zelf een commerciële geste doen ten aanzien van de klant.

Het befaamde groentenarrest

Wanneer de klant zou uitglijden op een radijs aan de groentenafdeling, dan wordt er in dit arrest van 1981 vanuit gegaan dat dit niet de fout is van de winkeluitbater.

Een normaal voorzichtig persoon mag zich in deze afdeling verwachten dat er groentenresten op de grond zouden kunnen bevinden.

We kunnen deze redenering verder doortrekken. Wanneer er sneeuwval is, dan is het ook logisch dat de winkel nat (en glad) kan zijn. Men kan dat verwachten en het is niet je fout.

Op een zomerse dag kan de klant zich hier niet aan verwachten en is het wel aan jou om ervoor te zorgen dat de vloer droog is, of dat de natte vloer goed werd gesignaleerd.

 

Meer weten?