Lang geleden werkte ik bij AXA en toen waren we fier om nagenoeg de gehele uitzendsector te verzekeren in arbeidsongevallen.
Vandaag hoor ik dat AXA alle “interim” uit de portefeuille wil halen. Het kransje geïnteresseerden vandaag is bijzonder klein geworden.
Eigenlijk blijven er maar 3 volwaardige spelers over, waarvan er slechts 1 toegankelijk is via het klassieke makelaarskanaal.
Probleem 1 : het is een uitsluitend Belgische markt
Het eerste grote probleem is dat we met deze verzekering niet kunnen uitwijken naar buitenlandse gegadigden. Slechts 10 verzekeraars hebben een licentie om arbeidsongevallen aan te bieden. De lijst kan je eenvoudig raadplegen via Fedris.
Probleem 2 : de herverzekeraars dicteren de wet
Van de 10 potentiële kandidaten zijn er zeker al 3 die totaal geen “interim” in de portefeuille willen. Bij de anderen is men zeer kritisch, en vooral mag men een bepaald % aan “interim” niet overschrijden. Deze regel wordt opgelegd door de herverzekeraar.
Probleem 3 : uitzendkantoren zijn niet selectief genoeg en hebben geen resultaatgericht preventiebeleid
Ben je er als uitzendonderneming vandaag wel mee bezig? Wat is je politiek?
Vaak stel ik vast dat men heel selectief is met betrekking tot de kredietwaardigheid van de klant, maar dat er geen of weinig vragen worden gesteld bij het preventiebeleid van de nieuwe klant.
Wat staat je te doen als uitzendbedrijf?
Tarieven swingen de pan uit vandaag
Blijf zeker niet passief in dit verhaal.
Zo is er het verhaal van een uitzendbedrijf dat eind 2021 nog een premiekorting kreeg voorgesteld. 9 maanden later werd hij koudweg aan de deur gezet door de verzekeraar. Inmiddels is het een klant van KMO-Assur en trachten we op korte termijn de premie terug betaalbaar te maken.
Tarieven die we vandaag tegenkomen rijzen immers de pan uit (tot boven 6% op de bruto loonmassa voor arbeiders!). De rentabiliteit van het uitzendbedrijf hangt er van af.
We spreken bovendien van een verplichte verzekering. Desnoods moet je je wenden tot het “comité voor de moeilijk te plaatsen risico’s”, maar aan welke prijs zal dat zijn?
Wees kritisch bij de start van een nieuwe samenwerking
Er zijn veel manieren waarop je kan samenwerken met een klant, ondanks enkele bedenkingen over het veiligheidsbeleid.
Wat denk je bv. van een volumekorting gekoppeld aan ongevalscijfers, of een geschreven engagement over bepaalde preventie-acties, …?
Waarom ook niet afspreken dat bepaalde risicoposten niet door uitzendkrachten worden bemand?
Ga in dialoog met je “risicoklanten”
Durf ook de druk op te voeren indien de ongevalscijfers te hoog zijn, en beëindig de samenwerking wanneer je geen verbetering vaststelt. Ben ik nu in de kerk aan het vloeken?
Nood aan expertise?
Bij KMO-Assur beheren we vandaag de verzekeringsportefeuille van 12 interimgroepen.
Deze kiezen voor ons omwille van de toegevoegde waarde in deze materie.
Het gaat dan over expertise in preventie, maar ook opvolgingen zijn cruciaal. Werd er overal verhaal uitgeoefend waar mogelijk? Is er een opvolging van de reserves in blijvende ongeschiktheid?