De ene cyberpolis is de andere niet

Cyberverzekering

Meer en meer maatschappijen komen vandaag op de markt met zogenaamde cyberpolissen.

Weet echter dat er veel kleine lettertjes zijn. Laat je adviseren door een professional om de juiste keuze te maken.

Studie van KMO-Assur

We hebben de kleine lettertjes van elke cyberpolis onder de loep genomen.

Niet de leukste bezigheid, dat kunnen we je verzekeren.

De resultaten zijn toch onthutsend. Er zit veel kaf tussen het koren.

Het is niet omdat je een cyberpolis hebt, dat je op beide oren kan slapen

Jammer genoeg niet. Volgens onze studie zijn er maar 2 goede polissen op de markt.

Verschillen in de cyberpolissen

We lijsten hier alle aandachtspunten op :

  • Wat houdt de eerstelijns assistentie in? Wat is de wachttijd? Is deze te betalen of inbegrepen in de dekking?
  • Is er ook dekking wanneer je eigen IT’ers (mee) aan de slag gaan om het probleem op te lossen?
  • Komt de polis ook tussen bij vermoeden van hacking?
  • Is er dekking bij telefoonhacking?
  • Is er tussenkomst bij “human errors”? Want dit blijkt toch in 67% van de cyberincidenten dé oorzaak.
  • Wat zijn de vereiste preventiemaatregelen en in hoeverre kunnen deze aanleiding zijn tot het beperken van de tussenkomst na schade? Bv moet de anti-virus-software betalend zijn?
  • Is alle bedrijfsschade gedekt of is er enkel dekking voor online verkoop? Is daarbij ook schade aan de voorraad verzekerd? Gedurende welke periode is de bedrijfsschade gedekt? Of tot welk bedrag?
  • Zijn er ook extra services gekoppeld aan de verzekering, zoals een opleiding voor de medewerkers, GDPR scan, … of het aanreiken van tools om cyberalarmen te detecteren

“Types cyberincidenten

Het aantal cyberincidenten verdubbelt elk jaar. En niet enkel de grote bedrijven zijn ervan het slachtoffer, integendeel.

Veel KMO’s krijgen er mee te maken, maar hangen dit nieuws natuurlijk liever niet aan de grote klok.

Welke cyberincidenten komen vaak voor:

  • ransomware of het blokkeren van je IT systemen door deze te cncrypteren
  • “destruction of services” en daarmee je website onbruikbaar maken voor je klanten
  • phishing (vaak via email)

Preventie van hacking

Er zijn tal van firma’s gespecialiseerd in het beveiligen van je IT netwerk.

De basispreventie voor de KMO is:

  • het installeren van een goede anti-virussoftware en het uitvoeren van je computerupdates
  • de toegang tot je webmail enkel mogelijk maken via een 2 factor verificatie
  • het maken van back-ups en deze ook af en toe testen in een “restart test”

Is de cloud dan niet veilig?

De cloud biedt geen oplossing voor cybercriminaliteit. Het encrypteren, deleten, .. van deze bestanden kan door hackers ook in de cloud gebeuren.

Nood aan expertise