Belg verkiest de onafhankelijke makelaar

Expertise

Hulp in het kluwen van verzekeringen

Belg blijft trouw aan de makelaar

Onafhankelijke makelaar is de favoriet

Onderzoek Assuralia

Uit onderzoek van Assuralia blijkt dat de Belg nog steeds verkiest om zijn verzekering via een verzekeringsmakelaar af te sluiten. Daarnaast toonde het onderzoek aan dat de Belgische consument van mening is dat de verzekeringswereld niet altijd met zijn tijd mee evolueert. “De resultaten benadrukken het belang van het digitaliseren van de verzekeringsmakelaar – een proces dat al enkele jaren aan de gang is – om naar de verzekeringsmakelaar 4.0 te evolueren”, zegt Kelly Schamphelaere, woordvoerder van FVF en Brocom en de onafhankelijke verzekeringsmakelaars.

 

Vertrouwen en transparantie op nummer 1

Ondanks de permanente vraag naar meer digitalisering raadpleegt de Belg graag een verzekeringsmakelaar alvorens een verzekering te onderschrijven. Uit onderzoek blijkt dat de verzekeringsmakelaar het belangrijkste kanaal is voor het afsluiten van een verzekering. Consumenten voelen zich doorgaans beter geïnformeerd na contact met hun verzekeringsmakelaar. Dankzij die tussenpersoon heeft de consument het gevoel dat hij alle info juist kan interpreteren. Die perceptie wordt bevestigd door een studie van Brocom uit 2021. Daaruit bleek dat 82,5 procent van de Belgen tevreden tot zeer tevreden is over zijn of haar verzekeringsmakelaar.

De verzekeringsmakelaar blijft de favoriete keuze van de Belg. Het online kanaal overtuigt slechts 3,5% en 7,5% verkiest om via de bank te werken. De NPS-score (Promotors – Distractors) bedraagt +24 bij een verzekeringsmakelaar, terwijl die bijvoorbeeld +5 bij een bank bedraagt en – 15 bij een online verzekeraar.

Een tussenpersoon is niet alleen belangrijk om informatie juist te interpreteren, maar ook omdat veel consumenten het bos niet door de bomen zien als het op verzekeringen aankomt. Assuralia verklaart: slechts 23 procent van de Belgen geraakt wijs uit de vele verschillende verzekeringsproducten. 68 procent van de KMO’s consulteert daarom een makelaar om een verzekering te onderschrijven. Deze trend wordt ook bevestigd door Brocom, waar ze opmerken dat consumenten een verzekeringsmakelaar nodig hebben omdat ze niet genoeg van de verzekeringswereld afweten.de?

Kluwen van verzekeringen

Kelly Schamphelaere: “Consumenten vinden online informatie die eenvoudig en gemakkelijk te begrijpen is, maar een teveel aan informatie leidt tot verwarring. Daarom is het advies van een verzekeringsmakelaar zo belangrijk.” Het Assuralia-onderzoek wijst er ook op dat het aangaan van een verzekering via een verzekeringsmakelaar voor gemoedsrust zorgt. “De verzekeringsmakelaar vormt een leidraad voor de consument,” aldus Schamphelaere, “hij staat voor vertrouwen doordat hij dicht bij de klant staat en die op een menselijke manier benadert. De verzekeringsmakelaar is de vertrouwenspersoon van zijn klant: hij is onafhankelijk van bedrijven. Op die manier kan hij een verzekering opstellen uit het grote aanbod, rekening houdend met de prijs, de kwaliteit en de diensten.”
Daarnaast blijkt dat de verwachtingen van de consument veranderen. Consumenten verwachten steeds meer pro-activiteit, reactiviteit, toegankelijkheid én een persoonlijke aanpak. De toenemende digitalisering van het beroep van verzekeringsmakelaar maakt zo’n benadering mogelijk – wat het leven van de klant dan weer makkelijker maakt.

Op weg naar de verzekeringsmakelaar 4.0

Respondenten van de Assuralia-studie streven naar een ‘ideale verzekeraar’ die snel en zonder gedoe werkt, hun belangen verdedigt en eenvoudige producten en diensten aanbiedt. Dit komt overeen met de makelaar 4.0, die streeft naar een meer gepersonaliseerde ervaring en een vereenvoudigde en transparante benadering om de consument in staat te stellen om zijn dossier en zijn verzekering bij te houden. Dankzij de digitalisering staat de verzekeringsmakelaar dichter bij zijn klant en wordt de dienstverlening persoonlijker. U hoeft geen middag vrij te nemen om uw dossier te regelen. Die nabijheid
stelt de makelaar in staat om oplossingen op maat voor te stellen om zo de belangen van zijn klanten zo goed mogelijk te verdedigen.

Waarom deze keuze?

De voornaamste redenen waarom men voor de verzekeringsmakelaar kiest zijn in volgorde: betrouwbaarheid, de verzekeringsmakelaar regelt alles voor mij, goede ervaringen, expertise, verdediging van belangen, efficiënt en persoonlijk contact.

Klanten kiezen en niet verliezen

_ Glenn Nuytemans

wat als…?

Wat speelt er nog in ondernemersland.

KMO Assur blogt over risico’s en oplossingen, met beide voeten op de grond.
Ik heb een uitzendbedrijf en mijn klant wil een “afstand van verhaal”. Wat nu?

Ik heb een uitzendbedrijf en mijn klant wil een “afstand…

Verhaal is goed voor jou Laat de “afstand van…

Mijn klant weigert het laatste stuk van mijn factuur te betalen na schade, wat nu?

Mijn klant weigert het laatste stuk van mijn factuur te betalen na schade, wat nu?

Laat je makelaar mee kijken naar je algemene voorwaarden…

Waarom kiest de Belg voor de verzekeringsmakelaar als tussenpersoon?

Waarom kiest de Belg voor de verzekeringsmakelaar als tussenpersoon?

Belg verkiest de onafhankelijke makelaar Expertise Hulp in het…