Denk er aan 5 jaar voor de verkoop

Zorg dat de polis blijft lopen tot 5 jaar na de verkoop

Specialisatie vereist

Onaangename verrassing

Geen lijken in de kast

Beperkingen van je aansprakelijkheid ten aanzien van de kopers

Tracht de aansprakelijkheid te beperken bij gebruikelijke invorderingsgeschillen of geef aan dat u een gerechtelijke discussie voert of verwacht met een bepaalde klant of leverancier. Onderhandel ook een maximale aansprakelijkheid (bv. een percentage van de prijs) en een ondergrens.

In aandelentransacties wordt vaak een clausule opgenomen waarin de koper van de aandelen zich sterk maakt dat de eerstvolgende algemene vergadering de vorige bestuurders kwijting zal verlenen.

In zo’n clausule laat u zich vrijwaren voor elke veroordeling die u als bestuurder zou oplopen ten aanzien van de vennootschap.

Een kwijting kan wel geen aansprakelijkheidsvorderingen van derden (bv. schuldeisers of overheidsinstanties) verhinderen.

Bent u géén aandeelhouder, maar enkel bestuurder van de vennootschap waarvan de aandelen verkocht worden, dan kan de koper u (uiteraard) enkel aansprakelijk stellen als bestuurder of zaakvoerder

Specialistenwerk

Ben je verkopende aandeelhouder of bestuurder van de verkopende vennootschap dan heb je er altijd belang bij een gespecialiseerde advocaat in te schakelen.

De bestuurdersaansprakelijkheid kan je verzekeren

Best sluit je deze polis niet af op het moment van de verkoop, maar wel op het moment dat je denkt dat je binnen 5 jaar misschien wel zou willen verkopen. Zo ben je helemaal gerust dat de polis dekking zal verlenen.

Bestuurdersaansprakelijkheidspolis aanhouden gedurende 5 jaar na verkoop

De aansprakelijkheid van een bestuurder neemt pas een einde na vijf jaar, te rekenen vanaf de verweten handelingen (nl. de verrichtingen die men als foutief bestempelt) of, indien deze verrichtingen met opzet verborgen gehouden zijn, te rekenen van de ontdekking ervan.

Voorzie nu al dat de bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering van je bedrijf dekking blijft verlenen tot vijf jaar na je vertrek, aan dezelfde voorwaarden. Weigert de overnemer hiervoor achteraf te betalen, dan is het vaak mogelijk dat je dit zelf ‘afkoopt’ met één premiebetaling.

Klanten kiezen en niet verliezen

_ Glenn Nuytemans

wat als…?

Wat speelt er nog in ondernemersland.

KMO Assur blogt over risico’s en oplossingen, met beide voeten op de grond.
Ik heb een uitzendbedrijf en mijn klant wil een “afstand van verhaal”. Wat nu?

Ik heb een uitzendbedrijf en mijn klant wil een “afstand…

Verhaal is goed voor jou Laat de “afstand van…

Mijn klant weigert het laatste stuk van mijn factuur te betalen na schade, wat nu?

Mijn klant weigert het laatste stuk van mijn factuur te betalen na schade, wat nu?

Laat je makelaar mee kijken naar je algemene voorwaarden…

Waarom kiest de Belg voor de verzekeringsmakelaar als tussenpersoon?

Waarom kiest de Belg voor de verzekeringsmakelaar als tussenpersoon?

Belg verkiest de onafhankelijke makelaar Expertise Hulp in het…