Opvolging door je makelaar?

Ken je deze?

Reden om tussenkomst te weigeren

Kleine lettertjes

De verzekering doet moeilijk

“Kleine lettertjes”

Recent nog in het nieuws kwam het verhaal van de winkel met dure handtassen waar een grootschalige diefstal gebeurde. In de pers kwam het bericht “dat de verzekering moeilijk deed”.

Maar is dat wel zo? Wanneer blijkt dat de polis vermeldt dat voor dit diefstalgevoelig product een rookkanon moet worden geïnstalleerd, en wanneer blijkt dat dit kanon niet werd geplaatst. Tja…

In nogal wat polissen komen we het tegen: de verzekeraar legt (soms heel wat) verplichtingen op ter preventie van brand of diefstal.

Deze gelden niet als vrijblijvend advies, maar kunnen betekenen dat de brandverzekeraar niet zal tussenkomen bij schade.

Uiteraard is het wel zo dat er een oorzakelijk verband moet worden aangetoond tussen de niet genomen preventiemaatregel en de schade.

Deze verplichtingen moeten gedetailleerd zijn

Een uitspraak van het Hof van Cassatie verduidelijkt dat het niet mag gaan om een verwijzing naar algemene wetgeving of normen.

De preventiemaatregelen moeten woordelijk opgenomen zijn in de polis. (arrest 16.03.2018)

Bovendien mag de verzekering “moeilijk doen” indien er een direct verband is tussen het niet voldoen aan de preventie-eis en de schade.

Lees ze eens door

Zijn er zaken die je onmogelijk kan realiseren, laat dan je makelaar in dialoog gaan met je verzekeraar.

Opvolging door je makelaar?

Als professionele makelaar vinden we het onze taak om er mee over te waken dat deze preventieverplichtingen worden opgevolgd:

  • voldoende brandblussers
  • keuring van de elektriciteit
  • technische bepalingen in verband met het inbraakalarm
  • technische bepalingen met betrekking tot de sloten

We maken agendapunten aan om deze “kleine lettertjes” mee op te volgen.

Klanten kiezen en niet verliezen

_ Glenn Nuytemans

wat als…?

Wat speelt er nog in ondernemersland.

KMO Assur blogt over risico’s en oplossingen, met beide voeten op de grond.
Ik heb een uitzendbedrijf en mijn klant wil een “afstand van verhaal”. Wat nu?

Ik heb een uitzendbedrijf en mijn klant wil een “afstand…

Verhaal is goed voor jou Laat de “afstand van…

Mijn klant weigert het laatste stuk van mijn factuur te betalen na schade, wat nu?

Mijn klant weigert het laatste stuk van mijn factuur te betalen na schade, wat nu?

Laat je makelaar mee kijken naar je algemene voorwaarden…

Waarom kiest de Belg voor de verzekeringsmakelaar als tussenpersoon?

Waarom kiest de Belg voor de verzekeringsmakelaar als tussenpersoon?

Belg verkiest de onafhankelijke makelaar Expertise Hulp in het…